Dlaczego WordPress? Zalety i wady najpopularniejszego systemu CMS na świecie

Udostępnij artykuł w mediach społecznościowych

Osoby zainteresowane stworzeniem swojej strony firmowej lub sklepu internetowego z pewnością szybko natrafią na informacje dotyczące WordPressa. Dlaczego znajdzie się on na szczycie listy w wyszukiwarce? Ponieważ jest to najpopularniejszy system CMS na świecie, na którym działa obecnie 42,8% stron www, co przekłada się na 65,2% udziału w rynku systemów zarządzania treścią. Dla porównania drugi na podium Shopify zasila już jedynie 4,2% serwisów. Ogromna i systematycznie rosnąca przewaga WordPressa wynika z jego wielkiego potencjału oraz praktycznie nieograniczonych możliwości rozbudowy, jakie oferuje. O jego sile, efektywności i potędze wśród światowych systemów CMS świadczy to, jakie firmy i organizacje wykorzystały go do utworzenia swoich stron internetowych – wśród nich m.in. Sony Music, The Walt Disney Company, BBC America, Biały Dom, The Official Star Wars Blog, Facebook Newsroom, Unicef UK, Toyota Motors Brasil, Vouge, Microsoft News Center. Przyjrzyjmy się zatem bliżej, na czym polega fenomen WordPressa oraz jakie są jego mocne i słabe strony.
Strony internetowe

Czym jest WordPress?

WordPress to niezwykle elastyczny, darmowy system zarządzania treścią oparty na PHP i MySQL, który oferuje ogromne możliwości rozwoju. Początki WordPressa to działanie głównie jako platforma blogowa – w takim zamyśle powstał. Na przestrzeni lat jednak ewoluował, stając się niepodważalnym liderem w tworzeniu stron internetowych wszelkiego typu – zarówno blogów, jak i stron biznesowych, serwisów ogłoszeniowych, aukcyjnych, edukacyjnych (w tym e – learningowych), katalogów branżowych czy profesjonalnych sklepów internetowych. Co ważne – jego obsługa nie wymaga posiadania wiedzy programistycznej. Oznacza to, że można dzięki niemu uruchomić funkcjonalną stronę www bez umiejętności kodowania, co nie tylko ułatwia, ale i przyspiesza proces jej tworzenia. Dzięki niezliczonej ilości wtyczek i motywów możliwe staje się wprowadzanie dodatkowych funkcjonalności i zmian w wyglądzie strony, co sprawia, że może być ona swobodnie rozwijana i dostosowywana do aktualnych trendów i potrzeb użytkownika.

WordPress.org vs WordPress.com

Jaka jest różnica między jednym a drugim? WordPress.org (do którego odnosi się niniejszy artykuł) to darmowa platforma rozwijana na zasadzie Open Source, która – po zainstalowaniu na swoim koncie hostingowym – daje możliwość jej dowolnego rozbudowywania i wzbogacania o dodatkowe funkcjonalności. WordPress.com natomiast to gotowa platforma blogowa, wdrażana na zasadzie usługi, która wymaga rejestracji i opłacenia abonamentu, znoszącego pewne jej ograniczenia. WordPress.com zapewnia bardzo prostą obsługę, jednocześnie generując niedogodności takie, jak wyświetlanie reklam, ograniczona możliwość instalowania rozszerzeń oraz ilość miejsca do przechowywania danych, czy praca w subdomenie serwisu wordpress.com. Którą opcję zatem wybrać? To zależy od celu, jaki ma spełniać Twoja strona www. Jeżeli zależy Ci na prostej witrynie czy blogu bez zaawansowanych funkcji lub chcesz przetestować samego CMSa, wybór WordPress.com może okazać się trafny. Należy jednak być świadomym, że zdecydowanie większe możliwości rozwoju i modyfikacji oferuje WordPress.org. 

Dlaczego warto wybrać CMS WordPress?

Oto mocne strony WordPressa:

1. Prosta obsługa stron www

Intuicyjny panel administracyjny (dostępny także w języku polskim) daje możliwość łatwego i szybkiego dodawania/ modyfikowania treści oraz mediów na stronie.

2. Nieograniczone możliwości

W repozytorium WordPressa znajdziesz niezliczoną ilość darmowych wtyczek (tzw. pluginów), umożliwiających wprowadzanie zaawansowanych funkcjonalności do strony. Ponadto masz również do dyspozycji pokaźną bazę rozszerzeń płatnych.

3. Intensywny rozwój funkcjonalności

Rosnąca popularność WordPressa sprawia, że jest on nieustannie rozwijany przez programistów z całego świata. Dzięki temu baza dostępnych wtyczek, zapewniających zaawansowane funkcjonalności oraz motywów, kreujących wygląd strony każdego dnia znacząco zwiększa się. Dostępne są również stałe aktualizacje systemu, co podnosi poziom jego bezpieczeństwa.

4. Wsparcie techniczne

Powszechność WordPressa wpływa również na zaawansowane wsparcie techniczne dla jego użytkowników. W przypadku większości problemów rozwiązanie będzie można znaleźć na Youtube, dedykowanych forach czy blogach.

5. Możliwość stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego

WordPress daje możliwość tworzenia nie tylko biznesowych stron www czy blogów, ale także profesjonalnym sklepów internetowych. Wszystko dzięki WooCommerce, który obecnie jest liderem w rynku e – commerce na świecie. Umożliwia on zastosowanie wielu praktycznych rozszerzeń m.in. do realizacji płatności czy wysyłki towarów. Można również połączyć zalety posiadania strony firmowej wraz z e – sklepem.

6. SEO friendly

Strony internetowe powstałe w oparciu o CMS WordPress świetnie sprawdzą się pod kątem SEO. WordPress umożliwia m.in. tworzenie zoptymalizowanych tagów tytułowych i nagłówków, niestandardowych adresów URL, dodawanie tekstów alternatywnych do grafiki, wybór motywów przyjaznych dla wyszukiwarek, a także zastosowanie przydatnych wtyczek SEO (np. Yoast SEO, Rank Math), które nawet początkującemu właścicielowi strony pomogą poprawić niektóre czynniki wpływające na jej pozycjonowanie.

7. Obsługa bez wiedzy informatycznej

Wykorzystanie wszystkich powyższych funkcjonalności nie wymaga posiadania umiejętności programowania.

Czy WordPress posiada słabe strony?

Nie ma rozwiązań idealnych. WordPress posiada pewne wady, wynikające głównie ze swojej popularności. Pierwszą z nich jest kwestia bezpieczeństwa.

1. Bezpieczeństwo

Zaleta czy wada? Stały proces udoskonalania WordPressa oraz często pojawiające się aktualizacje sprawiają, że jest on generalnie systemem bezpiecznym. Jego popularność sprawia jednak, że istnieje zwiększone ryzyko ataków ze strony hakerów. Dlatego tak ważne jest przeprowadzanie regularnych aktualizacji systemu oraz wtyczek, a także systematyczne tworzenie kopii zapasowych strony. Żadne zabezpieczenia bowiem nie są w stanie zagwarantować 100% bezpieczeństwa.

2. Nadmiar wtyczek

Ogromna ilość rozszerzeń, widziana jako zaleta, dla niedoświadczonej osoby może okazać się również wadą. Trzeba bowiem umieć wybrać spośród nich te właściwe, wysokiej jakości, lekkie, nie obciążające znacząco strony. Najlepszą wskazówką, jaką powinno się kierować przy ich wyborze, to ilość instalacji. Można również sprawdzić rankingi popularnych pluginów w Internecie, aby wybrać sprawdzone i pewne rozwiązania. Ponadto należy zwrócić uwagę na to, aby pobierać je z rozwagą również pod kątem ilości – nadmiar wtyczek może bowiem znacząco spowolnić Twoją stronę.

3. Motywy narzucające wygląd strony

Motywy oferowane dla WordPressa, mimo dużego wyboru, bywają bardzo podobne i nie zawsze sprostają w 100% Twoim oczekiwaniom. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona wyróżniała się indywidualnym wyglądem, pojawia się konieczność posiadania umiejętności kodowania lub wykorzystania tzw. Page Buildera. Ciekawą propozycją dla tego rozwiązania jest bardzo popularny i cieszący się dużym uznaniem użytkowników Elementor, którego zalety przedstawiam w osobnym artykule.

4. Konieczność administrowania strony www

Posiadając stronę w WordPress stajesz się jej właścicielem. To oznacza, że spoczywa na Tobie obowiązek przeprowadzania regularnych aktualizacji systemu, wtyczek, wykonywanie backup’ów strony w celu zapewnienia jej bezpieczeństwa. Może zdarzyć się również, że aktualizacje spowodują zaburzenie działania niektórych wtyczek, a w konsekwencji całej Twojej witryny. Jeżeli chcesz zapewnić sobie bezobsługowe działanie swojej strony – musisz zlecić komuś jej administrowanie. Nie powinieneś mieć z tym jednak problemu – na ogół ofertę taką proponują sami ich twórcy.

Czy każdy może stworzyć stronę w WordPressie?

Teoretycznie tak, ponieważ do osiągnięcia tego celu nie jest bezwzględnie wymagana umiejętność kodowania. W praktyce jednak, aby stworzyć funkcjonalną i estetyczną stronę internetową, kreującą pozytywny wizerunek Twojej firmy, trzeba będzie poświęcić wiele czasu, aby dogłębnie poznać WordPressa. Dopiero to umożliwi wykorzystanie w pełni jego potencjału. Znajomość dobrych praktyk, umiejętność dostosowywania motywów, dobór optymalnych rozszerzeń – to podstawa sukcesu. Jeżeli będziesz chciał szybko uzyskać konkretny efekt, dokładnie taki, jaki sobie założyłeś – możesz się rozczarować. Na początku bowiem często pojawia się wiele problemów i znaków zapytania. Jeżeli nie masz więc czasu na naukę WordPressa – lepiej powierzyć stworzenie swojej strony osobie, która posiada już w tym doświadczenie. Umożliwi to uzyskanie najlepszego efektu wizualnego i funkcjonalnego Twojej strony, która będzie faktycznie realizować Twoje cele biznesowe. Jest to inwestycja w reklamę Twojej firmy, która przyciągnie do Ciebie klientów i szybko przyniesie oczekiwane zyski.

dr Magdalena Kowalczyk

dr Magdalena Kowalczyk

Doktor nauk o kulturze fizycznej o szerokich zainteresowaniach związanych ze sportem, marketingiem i reklamą. Obecnie freelancer, webmaster, założycielka Magdali Studio.

O mnie

Tworzę profesjonalne strony internetowe i materiały promocyjne dla firm. Na swoim blogu publikuję artykuły dla przedsiębiorców związane z reklamą i marketingiem oraz tworzeniem i administrowaniem stron www.

Ostatnie wpisy

Obserwuj mnie