Jak wybrać dobry hosting?

Udostępnij artykuł w mediach społecznościowych

Hosting to fundament każdej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy posiadamy prostą stronę wizytówkową, sklep internetowy czy rozbudowany serwis, wybór hostingu powinien być dogłębnie przemyślany - od niego bowiem zależeć będzie szybkość, dostępność, a także bezpieczeństwo naszej witryny. Na rynku funkcjonuje mnóstwo firm hostingowych – różnorodność ofert może przytłoczyć niedoświadczonego użytkownika. Na co zwracać uwagę, aby wybrać hosting optymalnie dopasowany do swoich potrzeb?

Czym jest hosting?

Hosting to usługa polegająca na udostępnieniu miejsca na specjalnym serwerze, na którym znajdować się będą wszelkie dane tworzące naszą witrynę. Dzięki niemu nasza strona stanie się widoczna w Internecie i dostępna dla użytkowników sieci. Jeżeli serwer przestanie działać, przestanie działać również nasza strona www. Dlatego też wybór hostingu nie powinien być dziełem przypadku – warto wybrać sprawdzonego dostawcę, który zagwarantuje płynność działania i stałą dostępność strony internetowej.

Rodzaje hostingu

1. Hosting współdzielony

Najlepszym, najtańszym i najczęściej wybieranym rozwiązaniem dla niewielkich stron internetowych jest tzw. hosting współdzielony. W praktyce oznacza to, że wielu niezależnych użytkowników korzysta z zasobów jednego serwera.  Zainstalowanie strony w takim środowisku jest proste i bezproblemowe, a sama obsługa techniczna serwera leży po stronie dostawcy hostingu – sami zatem nie musimy się tym martwić. Głównym minusem tego rozwiązania jest jednak wspomniane współdzielenie – wszystkie zasoby serwera takie, jak pamięć, prędkość, przepustowość, adres IP dzielimy z innymi użytkownikami. Znaczne zwiększenie wykorzystania zasobów przez jedną ze stron może powodować spadki wydajności na pozostałych witrynach korzystających z tego samego serwera. Aby minimalizować takie ryzyko, firmy hostingowe wprowadzają dla każdego limity mające zagwarantować sprawiedliwe korzystanie z zasobów serwera przez wszystkich jego użytkowników. Ograniczenia te jednak mogą zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie np. dużych sklepów internetowych, które generują znaczny ruch (zwłaszcza w okresie wyprzedaży). Hosting współdzielony będzie jednak optymalnym wyborem w przypadku prostych stron firmowych, stron wizytówkowych oraz blogów, na których nie spodziewamy się znacznych wzrostów transferów.

2. Serwer dedykowany

Jest to serwer, który posiadamy na wyłączność wraz z wszystkimi jego zasobami – nasza strona funkcjonuje zatem całkowicie niezależnie od innych. Nad serwerem tym sprawujemy pełną kontrolę – na nas spoczywa również cała obsługa techniczna, która w przypadku hostingu współdzielonego była zagwarantowana przez dostawcę. Rozwiązanie to sprawdzi się idealnie w przypadku rozbudowanych stron i sklepów internetowych, które potrzebują dużych zasobów oraz maksymalnej wydajności. Decydując się na serwer dedykowany, musimy jednak liczyć się ze znacznie większymi wydatkami. Jeżeli nie posiadamy biegłości w technologii IT, będziemy musieli doliczyć również koszty samego zarządzania serwerem. Specjalista, z którym nawiążemy współpracę, będzie odpowiadał za jego konfigurację, a także instalację niezbędnych aplikacji oraz oprogramowania.

3. Hosting VPS

Virtual Private Server (VPS) to usługa, która polega na wykupieniu części serwera na własność. Otrzymujemy zatem zasoby do wykorzystania (większe niż w hostingu współdzielonym, ale mniejsze niż przy serwerze dedykowanym) wraz z dostępem do panelu administratora. Funkcjonowanie naszej strony nie jest w żaden sposób uzależnione od innych użytkowników, ponieważ każda wydzielona przestrzeń serwera jest od siebie całkowicie odizolowana. Jest to zatem opcja pośrednia pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym, która gwarantuje wysoką jakość, bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Wybór tego rozwiązania nie jest jednak najtańszy i jest uzasadniony głównie w przypadku rozbudowanych serwisów i sklepów internetowych.

Na jakie parametry techniczne serwera zwrócić szczególną uwagę?

1. Odpowiedni dysk

Podobnie jak w przypadku komputerów tak również w przypadku serwerów rodzaj dysku ma bezpośredni wpływ na prędkość odczytu i zapisu plików. Jeżeli firma hostingowa korzysta z wolnych dysków, musimy liczyć się również z powolnym ładowaniem się naszej strony www. Typ dysku jest więc o wiele ważniejszym parametrem niż jego pojemność, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Najczęściej oferowanymi dyskami są: HDD, SSD oraz SSD NVMe. Dyski HDD są najwolniejsze, natomiast SSD NVMe najszybsze. Jeżeli więc zależy Ci na optymalnej prędkości wczytywania się Twojej witryny, ostatnia opcja będzie najlepszym wyborem.

2. Procesor

Przeglądając ofertę firm hostingowych zwróć również uwagę na CPU (Central Processing Unit), czyli przydział procesora. Dla optymalnego działania strony warto wybrać opcję co najmniej 1 GHz.

3. Pamięć RAM

Wiąże się z lepszą szybkością i wydajnością. Strony oparte o CMS WordPress potrzebują min. pół gigabajta do optymalnego działania.

4. Pojemność dysku

Firmy hostingowe często reklamują dużą pojemność dysków. Czy jest ona nam jednak potrzeba? Strona wizytówkowa firmy ma średnio ok. 200 MB. Dodatkowo warto doliczyć ok. 5 GB na pocztę, jeżeli zamierzamy z niej korzystać. Warto również zastanowić się, czy planujemy w przyszłości mieć na jednym serwerze więcej niż jedną stronę, a następnie na podstawie tej analizy oszacować, jakiej pojemności realnie potrzebujemy, aby nie płacić za coś, czego nigdy nie wykorzystamy.

5. Transfer

Wykorzystanie transferu przez prostą stronę firmową wynosi kilka/kilkanaście GB miesięcznie. Nie trzeba zatem przepłacać za nielimitowany transfer – 100 – 200 GB w zupełności zaspokoi potrzeby przeciętnego użytkownika.

Inne ważne aspekty to przede wszystkim:

– Koszty odnowienia usługi

Niezwykle ważny element, na który należy zwrócić szczególną uwagę. Wiele firm hostingowych bowiem w pierwszym roku oferuje bardzo niskie koszty wykupienia serwera, aby przyciągnąć klientów, natomiast po roku odnowienie usługi okazuje się nawet kilkaset procent droższe. Warto sprawdzić więc, jak kształtują się koszty w kolejnych latach, ponieważ przeniesienie strony na inny serwer generuje dodatkowe działania, których nie trzeba byłoby podejmować, dokonując właściwego wyboru od razu.

– Jakość obsługi klienta (warto zapoznać się z opiniami na forach internetowych).

Certyfikat SSL Let’s Encrypt  (czy znajduje się w cenie usługi).

– Liczba domen, e-mail, baz MySQL – jeśli planujemy posiadać więcej niż jedną stronę na danym serwerze.

– Oferowanie najwyższych wersji PHP, gwarantujących szybkość i bezpieczeństwo naszej strony www.

– Częstość wykonywania kopii zapasowych strony.

– Rodzaj zabezpieczeń serwera, jakie posiada dana firma hostingowa.

Nie daj się nabrać na nieuczciwe praktyki firm hostingowych

Trzeba mieć świadomość, że wiele firm hostingowych bazuje na niewiedzy użytkowników. Niektóre z nich – wbrew pozorom bardzo znane i szeroko reklamowane – windują ceny nieproporcjonalnie do tego, co oferują. Ich działania marketingowe skupiają się głównie na podkreślaniu obniżonej ceny w pierwszym roku korzystania z ich usług, natomiast rzeczywisty koszt utrzymania serwera w kolejnych latach nie jest już tak chętnie eksponowany. To sprawia, że niedoświadczony użytkownik może przeoczyć ten aspekt i mocno się zdziwić, gdy po 12 miesiącach zamiast 50 zł przyjdzie mu zapłacić 700 – 800 zł. Dodatkowo firmy takie często, mimo zawyżonych cen, oferują mniej niż konkurencja i pobierają dodatkowe opłaty np. za certyfikat SSL, który u większości dostawców hostingowych jest już ujęty w cenie usługi hostingowej. Możemy również spotkać się z różnymi zabiegami utrudniającymi np. transfer domeny do innego dostawcy, jeśli zdecydujemy się na jego zmianę. Wtedy zamiast zwykłej wiadomości z prośbą o uzyskanie kodu AuthInfo, niezbędnego do wykonania transferu, będzie trzeba wypełnić i podpisać np. kwalifikowanym podpisem elektronicznym specjalny wniosek, a następnie wysłać go do dotychczasowego dostawcy. Sama jakość obsługi klienta oraz optymalizacja serwera pod WordPressa w takich firmach również w niczym nie przewyższa konkurencji. Wybierając firmę hostingową nie warto więc przepłacać, ale nie warto również nadmiernie oszczędzać.

Jaki hosting polecam?

Jako twórca stron internetowych miałam już doświadczenia z wieloma dostawcami hostingowymi, mogę więc polecić kilka opcji, które sprawdzają się najlepiej w praktyce w przypadku stron firmowych opartych na WordPressie.

1. dHosting

To mój zdecydowany faworyt 🙂 dHosting oferuje usługę Elastycznego Web Hostingu, która automatycznie dostosowuje się do potrzeb użytkownika. Oznacza to, że w przypadku zwiększonego ruchu na naszej stronie internetowej mamy pewność, że nie zabraknie nam zasobów serwera i zawsze będzie ona działania szybko i niezawodnie. Hosting ten samodzielnie dostosowuje się do aktualnych wymagań naszej witryny. Osobiście – nigdy mnie nie zawiódł i zawsze dobrze współpracował z WordPressem. dHosting oferuje również świetną obsługę klienta, najszybsze dyski SSD NVMe, 1 GHz CPU, 2GB RAM, najnowsze wersje PHP i dobre zabezpieczenia swoich serwerów, co bezpośrednio przekłada się również na bezpieczeństwo naszej strony. W cenie usługi znajdziemy certyfikat SSL, codzienny backup, nielimitowaną liczbę kont e-mail, baz danych MySQL oraz domen, co pozwoli na swobodne umieszczenie kilku stron na jednym serwerze.  Koszt Elastycznego Web Hostingu to 295,20 zł brutto rocznie. Po wpisaniu kodu rabatowego: magdalastudio otrzymasz 20% zniżki. Możesz również skorzystać z linku polecającego, który skieruje Cię do oferty dHosting, klikając tutaj.

2. LH

To również bardzo dobra opcja dla osób szukających wydajnego hostingu w niewygórowanej cenie. LH w swojej ofercie posiada kilka pakietów dostosowanych do różnych potrzeb użytkowników. Niezależnie od tego, jakiego wyboru dokonamy – możemy liczyć na dobrą optymalizację wydajności pod WordPressa, szybkie dyski  SSD NVMe, najnowsze wersje PHP, certyfikat SSL, codzienny backup i bardzo wysoki poziom obsługi klienta. Pojemność dysku, czy ilość pamięci RAM różnią się w zależności od wybranego pakietu – musimy więc samodzielnie oszacować, jakich zasobów potrzebujemy do optymalnego działania strony, ponieważ nie ma tutaj opcji automatycznego skalowania zasobów serwera, jak w przypadku firmy dHosting. Zawsze jednak możemy zmienić plan na wyższy w przypadku wzrostu naszych wymagań. W celu osiągnięcia optymalnego działania strony www polecam wybór co najmniej hostingu Kiwi w cenie 46,13 zł brutto w pierwszym roku. Koszt odnowienia usługi to natomiast 244,77 zł brutto. Z kodem rabatowym: LH-20-205836 otrzymasz 20% zniżki. Link do LH znajdziesz tutaj.

3. The Camels

The Camels to firma, która również jak dotąd mnie nie zawiodła. Podobnie jak LH, proponują kilka pakietów, których wybór musimy uzależnić od naszych indywidualnych potrzeb. Osobiście polecam skorzystanie co najmniej z hostingu Small. The Camels działa na szybkich dyskach SSD NVMe, oferuje certyfikat SSL w cenie usługi, najnowsze wersje PHP oraz codzienny backup. Charakteryzują się również dobrą obsługą klienta. Parametry takie, jak m.in. powierzchnia dysku, liczba kont e-mail, domen i baz danych uzależniona jest od wybranego pakietu. Cena minimalnego rekomendowanego pakietu Small, który spełni podstawowe oczekiwania dla poprawnego działania strony firmowej opartej na WordPress, to 158,67 zł brutto rocznie. Link do The Camels znajdziesz tutaj.

Skorzystaj z kodów rabatowych do firmy dHosting oraz LH!

Najlepszy hosting to…

Na to pytanie nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Nie ma również idealnego rozwiązania ani konkretnej firmy hostingowej, która sprawdzi się u każdego. Najważniejsze jest dostosowanie rodzaju oraz parametrów serwera do celów, jakie realizować będzie nasza strona internetowa. Jeżeli posiadamy prostą stronę wizytówkową, nie ma sensu przepłacać za większe zasoby, których nie wykorzystamy. Jeżeli natomiast chcemy stworzyć duży sklep internetowy czy rozbudowany serwis, musimy oszacować, jakich parametrów potrzebujemy, aby zapewnić witrynom sprawne funkcjonowanie, stałą dostępność i bezpieczeństwo. Najlepszy hosting to hosting optymalnie dostosowany do naszych realnych potrzeb. Jeżeli zlecasz stworzenie strony internetowej agencji lub profesjonalnemu freelancerowi, z pewnością otrzymasz poradę, jaki wybór będzie optymalny w przypadku Twojej witryny.

dr Magdalena Kowalczyk

dr Magdalena Kowalczyk

Doktor nauk o kulturze fizycznej o szerokich zainteresowaniach związanych ze sportem, marketingiem i reklamą. Obecnie freelancer, webmaster, założycielka Magdali Studio.

O mnie

Tworzę profesjonalne strony internetowe i materiały promocyjne dla firm. Na swoim blogu publikuję artykuły dla przedsiębiorców związane z reklamą i marketingiem oraz tworzeniem i administrowaniem stron www.

Ostatnie wpisy

Obserwuj mnie