Ile kosztuje strona internetowa?

Udostępnij artykuł w mediach społecznościowych

W dobie dynamicznego rozwoju marketingu internetowego oraz rosnącej konkurencji ciężko myśleć o rozwijaniu swojej działalności bez posiadania strony internetowej. Prędzej czy później każdy przedsiębiorca stanie przed koniecznością zaprezentowania swojej firmy w Internecie. Jednym z pierwszych pytań, które zada sobie osoba zainteresowana stworzeniem strony www, będzie pytanie dotyczące kosztów wykonania takiej usługi. Rozbieżność cen może zaskoczyć. Z czego wynikają różnice i jak wybrać właściwą ofertę?
Ile kosztuje strona internetowa

Jaki jest koszt stworzenia strony internetowej?

Na powyższe pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ceny są bowiem bardzo zróżnicowane – od stron tworzonych za darmo (sic!) lub ,,pół darmo”, poprzez kwoty umiarkowane, aż do wysokich i astronomicznie wysokich. Te ostatnie najczęściej spotykane są w agencjach kreatywnych, które zatrudniają grono specjalistów, biorących udział w procesie jej tworzenia. Ceny zdecydowanie bardziej przystępne proponują na ogół freelancerzy, którzy wykonują strony osobiście, bez podwykonawców. Darmowe oferty to natomiast domena osób początkujących, próbujących uczyć się na swoich klientach pod przykrywką budowania portfolio. Nietrudno domyślić się, że za takimi propozycjami skrywana jest niska jakość, brak gwarancji otrzymania usługi zgodnej z oczekiwaniami lub całkowite niedotrzymanie uzgodnień, brak wsparcia oraz problemy z funkcjonowaniem i pozycjonowaniem strony związane z nieznajomością lub zignorowaniem zasad dobrej praktyki w procesie jej tworzenia.

Od czego zależy cena strony internetowej?

Natknęłam się kiedyś na trafne porównanie dotyczące zakupu samochodu i wyceny strony internetowej. Co ma jedno do drugiego? Okazuje się, że bardzo wiele, ponieważ cena strony www, podobnie jak auta zależy m.in. od wielkości, wyposażenia i marki. Inne oferty znajdziemy w salonie Volkswagena, a inne w salonie Porsche za auto podobnej klasy. Inne koszty poniesiemy, wybierając wersję podstawową samochodu, a inne, gdy zdecydujemy się dołożyć do niego dodatkowe wyposażenie. I wreszcie inną kwotę zapłacimy za mały samochód miejski, a inną wybierając SUV-a z napędem 4×4.

Co wpływa na wycenę strony www?

1. Stopień rozbudowania strony

Strona z zakładkami będzie droższa od strony One Page, ponieważ jej stworzenie wymaga od wykonawcy zdecydowanie większych nakładów czasu pracy. Im więcej zakładek tym większa liczba godzin poświęconych na projekt, a tym samym – wyższa cena.

2. Gotowe lub dedykowane rozwiązania

Wykorzystanie gotowych szablonów do stworzenia strony www będzie rozwiązaniem tańszym niż wybór indywidualnego projektu graficznego i dedykowanych rozwiązań. Na cenę wpłynie również to, czy skorzystamy z motywów i wtyczek darmowych czy płatnych, a także sam sposób tworzenia strony – kodowanie od zera będzie droższe niż zastosowanie np. page builderów, które sprawiają, że czas pracy nad stroną staje się krótszy, a my zyskujemy przy okazji możliwość samodzielnej administracji i edycji swojej strony www.

3. Funkcjonalności strony

Strona wizytówkowa, której głównym celem jest przedstawienie oferty firmy, produktów, realizacji z formularzem kontaktowym będzie tańsza niż strona www w kilku wersjach językowych np. z możliwością zapisu do newslettera, rezerwacjami, dodawaniem/pobieraniem załączników, z blogiem, ze sklepem itp. Jeszcze droższy będzie rozbudowany serwis np. z opcją wyszukiwarki, logowania, dodawania ogłoszeń, płatności itp. Trzeba mieć świadomość, że każde rozszerzenie funkcjonalności strony wiąże się wydłużeniem czasu pracy nad nią oraz koniecznością wykazania się specjalistyczną wiedzą przez wykonawcę, co w sposób bezpośredni wpływa na cenę usługi. Czas i umiejętności kosztują.

4. Materiały dostarczane przez klienta

Usługa stworzenia strony internetowej polega na przygotowaniu projektu graficznego,
a następnie wypełnieniu go treścią oraz grafiką, dodaniu wymaganych funkcjonalności, zadbaniu o właściwy wygląd strony na komputerach oraz urządzeniach mobilnych i umieszczeniu jej na serwerze klienta. Przygotowanie treści, logo, grafik, tłumaczeń (w przypadku kilku wersji językowych strony) to osobna usługa. Innej wyceny należy się zatem spodziewać, jeżeli dostarczamy wszystkie niezbędne materiały do umieszczenia na stronie, a innej, gdy ich przygotowanie będzie należało do dodatkowych zadań wykonawcy.

5. Wykonawca

Cena uzależniona będzie również od samego wykonawcy. Inną kwotę zaproponuje freelancer tworzący strony bez pośredników, a inną agencja, zatrudniająca specjalistów z różnych dziedzin (często freelancerów – jako podwykonawców).

Średnie ceny stron internetowych w 2022 roku

Przeglądając oferty różnych wykonawców, można dostrzec średnie zakresy cenowe charakterystyczne dla usług tworzenia stron internetowych:

  1. Strona One Page ok. 1500 zł netto.
  2. Strona z zakładkami ok. 3000 zł netto.
  3. Rozbudowana strona zaawansowanymi funkcjonalnościami (np. zapis do newslettera, blog, kilka wersji językowych, opcja logowania, płatności) ok. 5000 zł netto.

Oczywiście są to kwoty uśrednione – z pewnością znajdziemy wiele ofert tańszych lub droższych od wyżej przedstawionych. Mogą one jednak pomóc przy planowaniu budżetu na realizację takiego zlecenia oraz stanowić pewien punkt odniesienia do analizy otrzymanej wyceny.

Jak wybrać właściwą ofertę?

Poszukując wykonawcy naszej strony internetowej, natrafimy na bardzo zróżnicowane oferty – zarówno pod względem ceny, jak i poziomu obsługi klienta. Po darmowych wykonawcach nie powinniśmy spodziewać się zbyt wiele  – oczywistym jest, że nikt nie wykona rzetelnie swojej pracy bez wynagrodzenia. Profesjonalni freelancerzy są ciekawą opcją dla osób, które nie chcą przepłacać i otrzymać rzetelnie wykonaną usługę. Bardzo często pracują oni również jako podwykonawcy dla agencji – oznacza to, że korzystając z usług jakiejś firmy, w rzeczywistości otrzymujemy stronę wykonaną przez freelancera, a my płacimy więcej za pośrednictwo. Oszczędzilibyśmy sporo, gdybyśmy skorzystali z usług takiego freelancera bezpośrednio. Głównym wyzwaniem jest jednak znalezienie w gąszczu ofert zaufanego indywidualnego wykonawcy. I tutaj pojawia się przewaga agencji, które znajdują do swojego zespołu takie zaufane osoby za nas, dając jednocześnie gwarancję wysokiej jakości usług w zamian za odpowiednio wysoką cenę.

Którą opcję zatem wybrać? To zależy od naszego budżetu i potrzeb. Jeżeli planujemy mieć dużą, rozbudowaną stronę www, sklep lub serwis, zależy nam na rzetelnym wykonaniu i cena nie ma dla nas znaczenia – agencja kreatywna będzie najlepszym wyborem. Jeżeli zależy nam na rzetelnym wykonaniu i niewygórowanej cenie – znajdźmy profesjonalnego freelancera. Jak? Wystarczy poczytać referencje, opinie danej osoby oraz przeglądnąć jej portfolio. Warto również zwrócić uwagę na to, jak dba o swój wizerunek w sieci – czy posiada stronę internetową (i jaką?), czy działa w mediach społecznościowych? Nierzetelni wykonawcy najczęściej nie poświęcają czasu na własne działania marketingowe. Przed nawiązaniem jakiejkolwiek współpracy zapytajmy również o umowę oraz możliwość wystawienia faktury. Jeżeli wybrany freelancer nie będzie widział w tym problemu – można z dużą dozą pewności wykluczyć chęć oszustwa (a i takie sytuacje nierzadko się zdarzają).

,,Buduję portfolio – zrobię stronę za darmo lub w symbolicznej cenie”.

Z takimi ofertami również spotkamy się w Internecie. I wbrew pozorom wcale nie będzie ich mało. Współczesne narzędzia, ułatwiające i przyspieszające specjalistom pracę nad tworzeniem stron internetowych sprawiają, że bramy wejścia do tej branży otworzyły się szeroko dla laików. Próg wejścia jest niski – byle jaką stronę www może stworzyć dziś praktycznie każdy, kto poświęci kilka godzin na poznanie wybranego page buildera. I nie mówimy tutaj o osobach, które pasjonują się marketingiem internetowym, miesiącami zgłębiają swoją wiedzę dotyczącą tworzenia stron internetowych, studiują zasady dobrych praktyk przy ich budowaniu i po zdobyciu odpowiedniej wiedzy rozpoczynają swoją działalność dla klientów, budując portfolio.  Takie osoby – początkujące, ale posiadające już solidne podstawy i umiejętności – zaproponują konkurencyjną cenę, ale nigdy nie wykonają takiej usługi bez wynagrodzenia lub ,,w symbolicznej cenie”. Nikt, kto posiada odpowiednie kompetencje nie poświęci nam swojego czasu za darmo. Ceny 100, 200, 300, 400 zł za realizację takiej usługi również powinny spowodować u nas zapalenie się czerwonej lampki ostrzegawczej. Wróćmy tutaj do naszego przykładu samochodu. Czy zdecydowalibyśmy się na wybór auta, które ktoś zaproponowałby nam za darmo lub znacząco poniżej jego ceny rynkowej? Prawdopodobnie nie, ponieważ taka oferta słusznie wzbudziłaby w nas obawę przed oszustwem i niską jakością – nawet, gdyby takie auto wyglądało jak nowe, zastanawialibyśmy się, czy nie jest powypadkowe, czy nie ingerowano w jego przebieg, czy nie jest kradzione? Podobnie jak w przypadku samochodów – w przypadku stron www nie tylko jej wygląd ma znaczenie. Najważniejsze jest niewidoczne na pierwszy rzut oka. Problemy pojawiają się z czasem w funkcjonowaniu i użyteczności strony.

Stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej, estetycznej strony internetowej, która będzie budowała profesjonalny wizerunek naszej firmy to proces czasochłonny, wymagający co najmniej kilku dni pracy oraz odpowiedniego zakresu wiedzy i umiejętności. Mając tego świadomość, łatwiej będzie nam zrozumieć, skąd bierze się cena zaproponowana w ofercie danego wykonawcy i dlaczego profesjonalna usługa nie zostanie wykonana za darmo.

dr Magdalena Kowalczyk

dr Magdalena Kowalczyk

Doktor nauk o kulturze fizycznej o szerokich zainteresowaniach związanych ze sportem, marketingiem i reklamą. Obecnie freelancer, webmaster, założycielka Magdali Studio.

O mnie

Tworzę profesjonalne strony internetowe i materiały promocyjne dla firm. Na swoim blogu publikuję artykuły dla przedsiębiorców związane z reklamą i marketingiem oraz tworzeniem i administrowaniem stron www.

Ostatnie wpisy

Obserwuj mnie