Wzmożony ruch w sklepach internetowych
Niepewna sytuacja epidemiologiczna w kraju oraz nowe przyzwyczajenia klientów z tym związane sprawiają, że branża e – commerce może w tym roku liczyć na prawdziwe oblężenie. Zakupy w sklepach internetowych zyskały na popularności i są obecnie postrzegane jako atrakcyjniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych, nie tylko ze względu na niższe ceny, ale także popularne darmowe wysyłki i bezproblemowe zwroty. Dlatego jeżeli zajmujesz się sprzedażą online, musisz już teraz przyjąć odpowiednią strategię działania, aby móc sprawnie obsłużyć swoich klientów w najgorętszym okresie zakupowym roku.
Jak przygotować swoją firmę na Black Week?
Podstawą sukcesu Twojego e – sklepu podczas tygodnia zakupowego szaleństwa jest przede wszystkim zadbanie o właściwe przygotowanie jego zaplecza technicznego. Ty oraz Twój dział IT musicie być przygotowani na wszystkie możliwe scenariusze, które mogą przytrafić się podczas wzmożonego ruchu klientów, ze szczególnym uwzględnieniem wydajności serwera.
Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki, które mogą być dla Ciebie – jako przedsiębiorcy – inspiracją do działania w najbliższych tygodniach.
Jakie działania podjąć w pierwszej kolejności?
1. Sprawdź, czy Twoje serwery udźwigną wzmożony ruch klientów na Twojej stronie i – w razie potrzeby – zwiększ ich moce przerobowe, aby nie zawiodły Ciebie i Twoich klientów w szczycie zakupowej aktywności.
2. Upewnij się, że nawigacja w Twoim sklepie internetowym jest intuicyjna, a Twoi klienci bez trudu znajdą w nim to, czego szukają. Wprowadź w razie potrzeby niezbędne usprawnienia, które umożliwią szybkie wyszukiwanie produktów oraz bezproblemowy ich zakup. Przetestuj proces składania zamówienia oraz ewentualnego naliczania kodów rabatowych w koszyku (jeżeli takie oferujesz).
3. Zobacz, jak Twoja strona wyświetla się na różnych typach urządzeń (telefon, komputer, tablet). Statystyki pokazują, że wciąż przybywa klientów składających swoje internetowe zamówienia za pomocą urządzeń mobilnych – warto uwzględnić więc ten aspekt.
4. Sprawdź stan magazynu – zadbaj o odpowiednią dostępność produktów, a także poprawność jego komunikacji z Twoim sklepem internetowym, aby nie dopuścić do sytuacji, w której klient zamówi towar, którego nie masz.
5. Przygotuj odpowiednie zaplecze logistyczne, gwarantujące terminową wysyłkę – zapewnij odpowiednią ilość pracowników obsługujących zamówienia oraz podejmij współpracę z dodatkową firmą kurierską.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę przygotowując swój sklep internetowy do Black Friday?
Zadbaj o właściwą prezentację produktów
Zamieść estetyczne zdjęcia produktowe oraz ciekawe, kompletne opisy, które zachęcą do zakupów. Pamiętaj, aby były one dobrej jakości, nie zapominając jednak przy tym o ich optymalizacji, aby nie obciążały przesadnie strony.
Przyciągnij do siebie klientów najkorzystniejszą ofertą!
Działaj uczciwie.
Nie przeceniaj tylko tych produktów, które cieszą się na co dzień słabym zainteresowaniem klientów, aby pozbyć się zalegających zapasów.
Nie podnoś cen na kilka tygodni przed Black Week, aby potem obniżyć je ,,spektakularnie” do kwoty wyjściowej – świadomość zakupowa klientów wzrasta i bez trudu zweryfikują oni takie działania.
Udzielaj realnych, znaczących rabatów, bo tego właśnie szukają i oczekują konsumenci w tym dniu! Jeżeli nie możesz zaoferować zawrotnych zniżek, zaproponuj dodatkowe korzyści np. w postaci darmowej wysyłki, dostępu do e – booka, webinara, wysyłki drobnego upominku lub kodu rabatowego na kolejne zakupy.
Ustal termin największych promocji w dzień przypadający na Black Friday
Precyzyjne ustalenie czasu, w jakim dana promocja będzie obowiązywać to bardzo ważny aspekt strategii sprzedażowej w tym czasie. Zaplanowanie największych promocji na dzień 26 listopada, czyli w samo tegoroczne święto zakupów, będzie najlepszym rozwiązaniem faktycznie mobilizującym klientów do zakupów w Twoim sklepie. Dlaczego? Ponieważ świadomość, że obniżka cen potrwa dłużej sprawia, że konsument nie śpieszy się ze złożeniem zamówienia i może w między czasie trafić do konkurencji, u której sfinalizuje swój zakup zanim wróci do Ciebie. Warto zatem pójść nawet o krok dalej i umieścić w swoim sklepie internetowym licznik odmierzający czas trwania promocji.
Zadbaj o reklamę i poinformuj o planowanych promocjach swoich klientów
Informując o promocjach działaj wielokanałowo – udostępniaj aktualne wiadomości na swoich profilach w mediach społecznościowych, wykorzystaj e – mail marketing, zainwestuj w reklamę (Facebook Ads, Instagram Ads, Google Ads itp.) czy w influence marketing, a więc marketing oparty na rekomendacji. Pamiętaj, aby wybrać odpowiedni czas na powiadomienie o swojej ofercie – nie zwlekaj z tym do ostatniej chwili!
Wykorzystaj Black Friday do generowania leadów
Black Friday to bardzo dobry czas, aby ukierunkować swoje działania na aktywne generowanie leadów sprzedażowych, czyli zbieranie danych o Twoich potencjalnych klientach. Podstawą sukcesu w tym zakresie jest odpowiednio wczesne podjęcie działań, tj. przeprowadzenie kampanii reklamowej informującej o promocjach oraz stworzenie dedykowanej strony sprzedażowej (landing page), zachęcającej konsumenta do przekazania informacji kontaktowych (np. w zamian za udostępnienie darmowego e – booka, webinara, uzyskanie dodatkowego kodu rabatowego, upominku dodawanego do zamówienia itp.) Dlaczego warto podjąć takie działania? Ponieważ dzięki temu będziesz mógł w przyszłości kierować reklamę bezpośrednio do osób, które znają już Twoją markę i interesują się Twoimi produktami, co uczyni Twoje kampanie marketingowe bardziej efektywnymi.
Dokonaj analizy uzyskanych wyników i wyciągnij wnioski na przyszłość
Niezależnie od tego, czy podjęte przez Ciebie działania, przygotowujące Twoją firmę do Black Friday przyniosły spektakularne efekty, czy też odnotowane zyski okazały się być niższe od Twoich oczekiwań – dokonaj analizy przyjętej strategii oraz wyciągnij wnioski na przyszłość. Warto postawić sobie pytanie o to, które reklamy okazały się najskuteczniejsze? Jak były one sformułowane? Do jakiej grupy odbiorców skierowane? Jakimi kanałami komunikacji przekazywane? Czy udało Ci się wygenerować dodatkowe leady sprzedażowe? W jakiej ilości? Co zawiodło lub przyniosło niedostateczne korzyści? Dlaczego? Przeprowadzenie takiej dogłębnej analizy pozwoli Ci w kolejnych latach zoptymalizować działania oraz budżet, a tym samym – odnotować jeszcze większe zyski.
Jaki będzie Black Friday w 2021 roku?
Koniec listopada to rozpoczynający się okres przedświątecznych zakupów – a więc czas, w którym klienci są skłonni wydawać więcej, niż w pozostałych momentach roku. Black Friday, przypadający na ostatni piątek tego miesiąca, idealnie wpisuje się więc w początek tej zakupowej aktywności. I mimo, że nie cieszy się on jeszcze w Polsce aż taką popularnością, jak w Stanach Zjednoczonych, to jednak z każdym rokiem coraz silniej utrwala się w świadomości konsumentów. Przełomowy rok 2020, w którym zamknięcie galerii handlowych przeniosło niemal w całości zakupy do Internetu, ustanowił pewien trend, który zapewne utrzyma się i w tym roku. Ludzie poznali zalety i przyzwyczaili się do wygody składania zamówień online, dlatego należy mieć świadomość, że tegoroczne zakupowe święto będzie z pewnością sprawdzianem dla rozwiązań i funkcjonalności zastosowanych w Twoim sklepie internetowym. Przygotuj się na to wydarzenie najlepiej, jak możesz, dogłębnie przemyślając strategię swoich działań. Jest o co walczyć – Black Friday to znakomita okazja, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, pozyskać nowego klienta i znacząco podnieść swoją sprzedaż.